حلما جونیحلما جونی، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 24 روز سن داره

حلما نفس مامان

کودک وکتاب

1391/8/24 12:06
نویسنده : مامانی حلما
214 بازدید
اشتراک گذاری

کتاب و کودک در کنار یکدیگر ماهيتي مثبت می سازد. اما انتخاب کتاب خوب برای بچه ها اغلب برای والدین مشکل است. آنها نمی دانند چه کتابی برای بچه هایشان بخرند و در بیشتر موارد تنها کتاب را برای یک مرتبه خواندن كودكشان تهيه مي كنند.

والدین ذاتا دوست دارند بهترین ها را برای فرزندانشان تهیه کنند اما انتخاب بهترین کتاب ها برای بچه هایی که تازه می خواهند وارد دنیای مطالعه شوند بسیار مشکل است. والدین تمایل دارند فرزندانشان همه چیز را کنار بگذارند و مطالعه را بهترین تفریح و سرگرمی شان قرار دهند، در صورتیکه چنین چیزی امکان ندارد.

اما چه طور والدین می توانند کتاب خوب را برای بچه ها انتخاب کنند؟ بسیاری از والدین کتابی را انتخاب می کنند که برنده جایزه شده باشد  یا توسط بهترین تصویرگر ، تصویرگری شده باشد، اما به راستی اینگونه نیست. یک کتاب خوب ممکن است توسط نویسنده ای گمنام نوشته شده باشد، اما حاوی بهترین پیام ها برای کودکان باشد یا اینکه از چنان جذابیتی برخوردار باشد که بتواند ذهن بچه را به سوی پویایی سوق دهد.

روانشناسان معتقدند که بچه خوب محصول کتاب خوب است. کتاب خوب می تواند به ژرفای روح بچه ها نفوذ کند و از آنها افرادی فرهنگی با قدرت تحمل بسیار در مقابل مشکلات و سازگار با گرفتاری ها بسازد.

برخی والدین که بچه هایشان دچار ضعف هایی در رفتار هستند می توانند کتاب هایی را انتخاب کنند که در آن به این ضعف ها و شیوه های از بین بردن آنها پرداخته شده است و این به اعتقاد روانشناسان همان راهکارهای غیر مستقیم حل ضعف های رفتاری است. مثلا برخی بچه ها غذا نمی خورند. والدین می توانند این مشکل را با خرید کتابی در این باره حل کنند.

والدین حس می کنند خرید کتاب های بالاتر از سن کودکان این امکان را برای آنها فراهم می کند تا به رشد ذهنی بیشتری برسند و از همسالان خود بالاتر باشند. مثلا آنها پیش از سن دبستان برای کودکان کتاب های دبستانی می خرند و آنها را تشویق به یادگیری می کنند، در صورتیکه این گونه نیست و هر کودکی باید کتاب های رده سنی خود را بخواند.

برای انتخاب کتاب خوب ، والدین می توانند با کسان دیگری که بچه های همسال کودکانشان دارند صحبت کنند و از تجربه آنها در امر خرید کتاب بهره ببرند و از کتاب هایی که آنها برای کودکشان خریده اند و رضایت داشته اند استفاده کنند.

خرید کتاب برای کودکان امری نیست که بتوان از آن به راحتی گذشت، بلکه این خرید باید بر پایه مطالعه و روانشناسی کودکان انجام شود، مثلا برخی کودکان به کتاب های علمی و برخی به کتاب های داستان علاقمندند و کودکان با یکدیگر تفاوت دارند.

  پایه های عادت به خواندن در خانه شکل می گیرد.اگر درخانه فضای مساعدی برای تشویق خواندن باشد کار مدرسه و کتابخانه آسانتر میشود.

فضای عمومی خانه ، روش زندگی پدر و مادر و کار آگاهانه آنها با کودک ، درنگاه کودک به کتاب و مطالعه تاثیر به سزایی دارد.

کودک خردسالی که از ۲یا ۳سالگی کتاب تصویری در دسترس درد و برایش کتاب خوانده و قصه گفته اند در حقیقت دانه های یک عادت پایدار را دراو کاشته اند.

اگر کتاب و روزنامه های که خریده میشود درخانه و در حضور کودکان خوانده شود فضای کتابخوانی خانه پرجلوه میشود.

نگوییم کودکان کتاب نمی خوانند ، یاری دهیم تاخوانندگان خوبی شوند 

هفته کتاب مبارک                                                                                             

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)